piątek, 23 listopada 2012

Kto ponosi koszty awarii samochodu powstałej bez winy wynajmującego samochód




Wypożyczenie samochodu to bardzo wygodna i coraz popularniejsza usługa, pozwalająca korzystać z samochodu o wysokim standardzie w dowolnym kraju i bez ponoszenia dużych kosztów – a przynajmniej są one, rzecz jasna, nieporównywalne z kosztami kupna nowego czy używanego samochodu. Do tego z barków kierowcy spadają wszystkie problemy związane z rejestrowaniem, serwisowaniem, ubezpieczaniem i okresowymi kontrolami samochodu, bo wszystkim zajmuje się firma wynajmująca. Dodatkowo w toku wielu lat zdobywania doświadczeń w branży wypożyczania samochodów firmy wypracowały sposób działania korzystny dla wynajmującego i ograniczający do minimum formalności biurowe – wszystko po to, żeby zyskać lojalnych klientów, chętnie polecających wypożyczalnię samochodów znajomym, bo wszak zadowolony klient to najlepsza reklama.


Zainteresowanie wypożyczaniem samochodów z roku na rok rośnie w naszym kraju (na Zachodzie usługa ta rozwinęła skrzydła już dawno) ale przy pierwszym wypożyczaniu potencjalni klienci wypożyczalni samochodów mają wiele pytań. Najbardziej chyba oczywistym i najszybciej nasuwającym się pytaniem będzie tu zapewne to wynikające z czarnego scenariusza: wypożyczamy samochód, a na trasie coś się z nim wydarza, następuje kolizja czy awaria. Kto wtedy ponosi koszty naprawy: wynajmujący, czy wypożyczalnia samochodów? Jest oczywiste, że koszt naprawy nawet w przypadku błahej usterki może być niebagatelny, a przecież przy okazji i tak tracimy czas i nerwy, więc straty mogą być wielowymiarowe.

Od ponoszenia kosztów naprawy w przypadku awarii chroni wynajmującego odpowiednie ubezpieczenie. W niektórych wypożyczalniach jest ono wliczone w koszt umowy. W innych możemy wybrać tańszą wersję wypożyczenia samochodu bez ubezpieczenia, co jest jednak ryzykowne zarówno dla wypożyczalni, jak i wynajmującego. Warto jednak zadbać ubezpieczenie, bo nie podwyższa ono znacząco kosztów wypożyczenia samochodu, a jest najlepszym zabezpieczeniem na wypadek awarii zaistniałej bez winy użytkownika samochodu. Należy pamiętać, że ubezpieczenie nie pokrywa kosztów awarii, jeśli doszło do niej z powodu ewidentnej winy wynajmującego. Dlatego lepiej nie szarżować na drodze, nie mówiąc o bezkompromisowym łamaniu przepisów, które ubezpieczyciel na pewno wziąłby pod uwagę.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz